يک رويکرد نوين برای آموزش جوامع محلی

با برگزاری 5 جشنواره یوزپلنگ در اوايل اسفندماه در استانهای کرمان، يزد و سمنان، تئاتر آموزشی یوزپلنگ در حالی به پایان اولین سال کاری خود نزدیک می شود که 3 نمایشنامه متفاوت و بیش از 34 اجرا در تهران و شهرستان ها در کارنامه ی خود ثبت کرده است. این نمایش عروسکی که کار آن از ابتدای سال 89 کلید خورد، تا کنون 7 اجرای جشنواره ای در تهران، 1 اجرا در سالن همایش های بین المللی سازمان محیط زیست تهران، 14 اجرای هفتگی در موزه حیات وحش داراباد تهران و 12 اجرا در نقاط شهری و روستایی نزدیک به زیستگاه یوز داشته است.

این نمایش که بخشی از برنامه ی آموزش حیات وحش به عموم مردم است، با زبانی دوستانه به تشریح ویژگی ها، وضعیت و راهکار های پیشنهادی برای حفظ نسل یوزپلنگ آسیایی می پردازد. گروه مخاطب این نمایش در درجه­ی اول دانش آموزان و به شکل وسیع تر کودکان و بزرگسالان را شامل می شود. از این رو در هر اجرا با استقبال بسیار خوب بینندگان روبرو می شد.

طی همکاری که با پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی صورت گرفت، در 12 نقطه روستایی و شهری حاشیه زیستگاه  های یوزپلنگ، جشنواره های نیم روزه ای با هدف آشنایی مردم با حیات وحش منطقه برگزار شد و نمایش دردسر های یوزپلنگی نیزبخشی از این برنامه بود.

از دیگر برنامه های این جشنواره ها، می توان به پخش فیلم های آموزشی، سخنرانی، آموزش تفاوت گربه سانان، توزیع بروشور، پوستر و مالتی مدیا با موضوع حیات وحش و یوزپلنگ به مخاطبان بود.

این برنامه های سریالی شروع خوبی برای ادامه ی آموزش در این مناطق است. مناطقی که تا کنون در آنها این برنامه اجرا شده عبارتند از: روستا های چوپانان، خرانق، رباط پشت بادام، سنخواست، فراشیان، آزادوار، زمان آباد، عشق آباد، نایبند ، بخش دیهوک و شهر راور و مهاباد  در استان های خراسان شمالی، یزد، کرمان و اصفهان.

انجمن يوزپلنگ ايرانی درحال حاضر براساس تجربيات گذشته خود و سالها فعاليت آموزشی در سطوح مختلف، تئاتر را از رويکردهای موفق آموزشی دانسته که با سادگی می تواند گروه های مخاطب مختلف را تحت تأثير قرار دهد. از اين رو، در سال جاری بخش آموزش اين انجمن درنظر دارد اين رويکرد را برای خرس قهوه ای و پلنگ ايرانی در سطح زيستگاه های اين جانوران طراحی و اجرا نمايد.

 

 

 

اجرای تئاتر در زمان آباد توران

 

 

 

 

اجرای تئاتر در روستای نای بند منطقه نای بندان

 

 

 

اجرای تئاتر در راور کرمان

 

 

 

 

اجرای تئاتر در ديهوک نای بندان

Related posts

کتاب درس‌آموخته‌های انجمن یوزپلنگ ایرانی منتشر شد

تغییر روش، بخشی از حفاظت است

فراخوان دوره تخصصی «آشنایی با رویکرد مشارکتی و ابزارهای آن»