Search
Close this search box.

منطقه حفاظت شده کالمند- بهادران

منطقه حفاظت شده کالمند- بهادران

نوسط laya

معرفی منطقه

منطقه حفاظت شده کالمند- بهادران با مساحت ۲۲۹۱۹۷ هکتار در حوزه استحفاظی شهرستان مهریز قرار دارد و مرز شمالی آن از مجاورت شهر مهریز آغاز شده و مرز جنوبی منطقه تقریبا به مرزهای حوزه استحفاظی کرمان نزدیک می شود.

جاده یزد – بندرعباس که در سال 13۸۳ وارد فاز عملیات اجرایی دوبانده شدن شد، با عبور از این منطقه حفاظت شده آن را به دو منطقه کالمند و بهادران تفکیک کرد. کشته شدن حداقل ۶ یوزپلنگ در جاده یزد – بندرعباس که از میان منطقه حفاظت شده کالمند می گذرد، این منطقه را به خطرناکترین محدوده تردد برای یوزپلنگ های ایرانی بدل ساخته است. عبور جاده های متعدد از زیستگاه های دشتی و رونق مزارع و سکونتگاه های روستایی این عرصه در سال های اخیر موجب شده تا از مطلوبیت زیستگاهی مناطق دشتی کاسته شود اما پتانسیل رویشی سایر زیستگاه ها به ویژه زیستگاه های کوهستانی منطقه موجب شده تا جمعیت مناسبی از کل و بز و قوچ و میش در ارتفاعات و تپه ماهورهای منطقه جای گیرند.

گونه های هدف

یوزپلنگ آسیایی و پلنگ ایرانی

عوامل تهدید

عبور  جاده تراتزیت از میان منطقه،

شکار غیر مجاز

گام های پیموده شده برای حفاظت

با توجه به نقش جوامع محلی در حفاظت از محیط زیست و نیاز به آشنایی این افراد با اهمیت تنوع زیستی در منطقه٬ آموزش و تنویر افکار عمومی در این جوامع ضروری به نظر می‌رسید. در این میان مناطقی که تنوع زیستی بالایی دارند و هم‌چنین وجود گونه‌های در معرض خطر انقراض در آن‌ها وجود دارد از اهمیت بالایی برخوردارند. منطقه حفاظت شده کالمند- بهادران در استان یزد یکی از این مناطق است. بنابراین نیاز به آموزش بیش از پیش احساس می شود. از سوی دیگر٬ نزدیکی منطقه حفاظت شده کالمند- بهادران به منطقه حفاظت شده کوه بافق باعث ایجاد ارتباط اکولوژیکی بین این دو منطقه شده است. تا جایی که احتمال می‌رود جمعیت یوزپلنگ کالمند- بهادران وابسته به جمعیت یوزپلنگ بافق باشد.

فعالیت های آموزشی: با توجه به پروژه آموزشی انجام شده توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده کوه بافق و شباهت‌های فرهنگی مردم در این دو منطقه٬ آموزش جوامع محلی ساکن در منطقه حفاظت شده کالمند- بهادران در ادامه و تکمیل پروژه آموزشی بافق انجام گرفت . از این رو در این پروژه به منظور آموزش افراد مرتبط و درگیر و قرار دادن آن‌ها در گروه‌های سنی مختلف٬ با در نظر داشتن مسايل و مشکلات منطقه حفاظت شده کالمند- بهادران٬ در جهت حفاظت از تنوع زیستی منطقه به‌ویژه گونه‌های در معرض خطر انقراض گام برداشته شد.

طی این پروژه مجموعه فعالیت‌های آموزشی شامل برگزاری کارگاه و آموزش در فیلد برای دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی و متوسطه روستای بهادران و مدرسه شبانه‌روزی روستای سر یزد و هم‌چنین معلمان روستای بهادران برگزار شد. به طور کلی٬ در این پروژه آموزشی ۶ مدرسه٬ ۳۴۰ دانش‌آموز و ۳۵ معلم تحت پوشش قرار گرفت.

همکاران

 اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهریز،

اداره حفاظت محیط زیست استان یزد٬ ٬

اداره آموزش و پرورش شهرستان مهریز

ارتباط با انجمن

آدرس دفتر:
تهران، ضلع جنوب شرقی میدان جمهوری، پلاک ۳، واحد ۲
لطفا پیش از مراجعه حضوری به دفتر انجمن، با ما تماس بگیرید.
تلفن تماس و واتساپ: 09352450054
کدپستی: 13311974635

تازه‌ترین اخبار

قدرت گرفته از سرور‌های پارس‌پک

© تمامی حقوق برای انجمن یوزپلنگ ایرانی محفوظ است. ۱۳۸۰ – ۱۴۰۲