هجدهمین سمینار حیات وحش برگزار شد

هجدهمین نشست حیات وحش در روز سه شنبه ۲۲ مهر با ارایه پروژه «ظرفیت‌سازی جامعه محلی برای حفاظت از پلنگ در ناحیه قفقاز٬ منطقه شکار ممنوع درفک – دیلمان» توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی برگزار شد. در این نشست که با موضوع گزارش یک تعارض ارایه شد به تفاوت دیدگاه‌های بازیگران مختلف درگیر در مسأله خسارت دام توسط پلنگ پرداخته شد.
این پروژه که در ابتدا با رویکرد آموزشی و برای حفاظت از پلنگ در سه روستای منطقه درفک- دیلمان در استان گیلان تعریف شده بود، با انجام تحقیقات پایه مسیر خود را با بکارگیری رویکرد مشارکتی برای ارتقای ظرفیت جامعه محلی برای مدیریت تعارض در این روستاها تغییر داد. اجرای این پروژه که نزدیک به دوسال به طول انجامید با شناخت زندگی و معیشت جامعه محلی آغاز شد و سپس مسأله خسارت گاو مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه با برنامه‌ریزی جمعی و ریشه یابی مشکل خسارت دیدن گاو سبدی از راه‌‌کارها برای کاهش این مسأله تدوین شد تا بتواند پاسخگوی تنوعی باشد که در شیوه زندگی و معیشت جامعه محلی وجود دارد.
تیم پروژه (شامل سیما ببرگیر، سارا باقری و مهدی سلیمانی) توضیح داد که چگونه در طول اجرای کار مسأله مورد بررسی از حفاظت پلنگ به خسارت گاو تغییر یافت تا بتواند دربرگیرنده طیف وسیعی از اهالی سه روستا باشد و به همه ربط پیدا کند. از طرف دیگر مساله تعارض با پلنگ می‌تواند ریشه در سایر عواملی که باعث ایجاد خسارت می‌شوند نیز داشته باشد به طوری‌که کاهش آن‌ها به کمرنگ شدن مسئله تعارض کمک کند.
شکل‌گیری گفتگوها و برنامه‌ریزی جمعی برای کاهش مسأله خسارت گاو آشنا شدن مردم و محیط زیست با دیدگاه‌های یکدیگر درباره مسأله تعارض با پلنگ، شکل‌گیری تعامل مردم با ارگان‌های دولتی برای کاهش مشکل خسارت گاو و درگیر شدن پتانسیل‌های محلی برای رفع این مشکل از جمله فرصت‌هایی است که در بستر اجرای این پروژه شکل گرفته است.
این نشست با حضور ۳۲ نفر از علاقمندان و کارشناسان محیط زیست در محل سالن اجتماعات انتشارات فنی ایران برگزار گردید.

Related posts

یوزپلنگ های آسیایی در بیست و هفتمین سمینار حیات وحش

بیست و ششمین سمینار حیات وحش برگزار شد

برگزاری آخرین سمینار حیات وحش در سال 1394