هفتمین جشنواره روز حفاظت از یوزپلنگ خاتمه یافت

مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره «روز ملی حفاظت از یوزپلنگ» برگزار شد. اختتامیه هفتمین جشنواره «روز ملی حفاظت از یوزپلنگ» جمعه ساعت ۲۲، هشتم شهریور ماه برگزار شد. این جشنواره با حضور فعالان حوزه حیات وحش و محیط زیست طی دو روز (پنجشنبه
و جمعه) در باغ وحش تهران برپا بود. انجمن یوزپلنگ ایرانی و دیگر تشکل ها در راستای دستیابی به اهداف فرهنگی – آموزشی جشنواره، بخش های متنوعی را در نظر گرفته بودند. انجمن یوزپلنگ ایرانی در ایستگاه‌ بازی، بازی های ویژه ای برای گروه های سنی مختلف در نظر گرفته بود. این ایستگاه‌ شامل بخش های یوز و پله، جورچین گربه‌سانان، کارت حافظه گربه‌سانان ایران، جدول یوزپلنگی، نجات یوزپلنگ، بدن من و بدن یوزپلنگ و با دوربین تله‌ای در جستجوی یوزپلنگ بود. بازی‌های جورچین گربه‌سانان و کارت حافظه گربه سانان ایران برای اولین بار در جشنواره اجرا شدند و بازی ویژه بزرگسالان «با دوربین تله‌ای در جستجوی یوزپلنگ» از جمله ابتکارات این جشنواره محسوب میشد که بر اساس تجربه کارشناسان بخش تحقیقات انجمن در پروژه دوربین گذاری و پایش جمعیت یوزپلنگ در ایران طراحی شده بود. در حین بازی مخاطبان با چگونگی دوربین‌گذاری ، تحلیل عکس‌ها و چرایی استفاده از دوربین ها آشنا می‌شدند.

همچنین در غرفه مستقل نوجوانان یوز اطلاعاتی در خصوص حیات وحش ایران بویژه یوزپلنگ به بازدیدکنندگان ارائه شد که از جمله ابتکارات آنان پیمان نامه ای به نام «پیمان نامه شبکه حامیان یوزپلنگ ایرانی» بود که بازدیدکنندگان جشنواره در زمینه کمک به حفاظت از یوز ایرانی آن را امضا کردند. مسئولیت این غرفه برعهده نوجوانان آموزش دیده انجمن بود. از دیگر ابتکارات جشنواره می توان به اجرای تئاتر جدید «دردسرهای یوزپلنگی» اشاره کرد در این نمایش اطلاعات متنوعی درباره شناخت شکل ظاهری، زیستگاه و رژیم غذایی یوزپلنگ ومهمترین عوامل تهدید آن در ایران ارائه می شود. رادیو یوز نیزبا ارائه برنامه های متنوع برای بازدیدکنندگان محیطی پرنشاطی را فراهم کرد. همچنین در این جشنواره برای نخستین بار از مراحل آماده سازی و برپایی جشنواره فیلم مستند و آرشیوی از عکس های خبری تهیه شد. در غرفه فروش محصولات انجمن علاوه بر فروش محصولات انجمن، پوستر اینفوگرافیک یوز نیز به بازدید کنندگان اهدا می شد. پوستر اینفوگرافیک یوز، پوستری آموزشی درباره یوز ایرانی است که در آن اطلاعات مفیدی درباره این حیوان ارائه شده و برای نخستین بار در این جشنواره رونمایی شد. تشکل های دیگر نیز نشریات و محصولات تولیدی خود را در ارتباط با حیات وحش به فروش رساندند که تمام عواید حاصل ازفروش محصولات صرف کارهای علمی، تحقیقاتی و آموزشی می شود. در هفتمین جشنواره «روز ملی حفاظت از یوزپلنگ» علاوه بر انجمن یوزپلنگ ایرانی، مؤسسه طبیعت پژوهان زیما، موسسه کاوشگران طبیعت دنیا، موسسه توسعه پایدار هرمد، کانون محیط زیست دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، انجمن خزنده شناسان پارس، انجمن دیده بانان حقوق حیوانات، کلینینک دامپزشکی حامی حیوانات و دانشنامه پرندگان ایران نیز حضور فعالی داشتند.

 

Related posts

همراهی شهروندان اراک برای حمایت از یوزپلنگ ایرانی

همایش ملی یوزپلنگ ایرانی برگزار می شود

افزايش جدی تلفات يوزپلنگ در ایران