کارگاه ارائه آموزش کاربردی و ظرفیت سازی در بین محیط بانان زیستگاه یوزپلنگ آسیایی

در راستای اهداف انجمن یوزپلنگ ایرانی و طی همکاری و سفارش پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، سه کارگاه در تاریخ­ های 7، 14 و 15 آذر ماه 1398 در زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی با حضور محیط بانان به منظور کسب مهارت برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی برگزار شد.

این کارگاه های یک روزه در سه محل مرکز آموزش و پژوهش یوزپلنگ آسیایی در شهرستان اردکان، اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گرمسار و پاسگاه محیط‌بانی دلبر در پارک ملی توران برگزار شد. در این کارگاه‌ها محیط‌بانان زیستگاه‌های پناهگاه حیات‌وحش دره انجیر و نی‌باز،  پارک ملی سیاه‌کوه، منطقه حفاظت شده کوه بافق، منطقه شکار ممنوع کم کی بهاباد از استان یزد، پناهگاه حیات‌وحش دربند راور از استان کرمان، پناهگاه حیات‌وحش نایبندان از استان خراسان جنوبی، پناهگاه حیات‌وحش عباس آباد از استان اصفهان، پناهگاه حیات‌وحش میاندشت از استان خراسان شمالی، پارک ملی کویر و ذخیره‌گاه زیستکره توران از استان سمنان حضور داشتند. بطور مجموع ۶۲ محیط‌بان، مدیران مناطق، رییس حفاظت محیط‌زیست شهرستان و معاون استان در این کارگاه‌ها شرکت کردند.

کارگاه‌ها به منظور ارتقا و به‌روزرسانی دانش محیط‌بانهای زیستگاه یوزپلنگ برگزار و تلاش شد تا مباحثی انتخاب شوند که محیط‌بان‌ها به طور مکرر با آنها برخورد داشته و مورد نیازشان است. به طور مثال مهارت‌های عکاسی با موبایل در منطقه، کار با نرم افزار GPS در موبایل هوشمند، شناسایی رد و نمایه گوشتخواران زیستگاه یوزپلنگ، کار با دوربین تله‌ای و … از عناوین تدریس شده در کارگاه ها بوده است. همچنین در هر کارگاه اطلاعاتی در خصوص مسائل زیستگاهی به شکل مشارکتی و با کمک شرکت‌کنندگان جمع آوری شد.

افزایش دانش و مهارت‌های محیط‌بانان به طور مستقیم در حفاظت آنها از زیستگاه تاثیر گذار است. همچنین گردهمایی آن‌ها در رویدادهایی همچون این کارگاه از طرفی موجب افزایش دلگرمی آن‌ها شده و از طرف دیگر به تبادل ایده، تجربه و اطلاعات مابین زیستگاه های مختلف می‌انجامد. از سوی دیگر دغدغه‌های آن‌ها نیز به گوش مسئولین رسانده خواهد شد. به‌ همین دلیل لازم است چنین برنامه‌هایی تداوم خود را در زیستگاه‌ها حفظ کنند.

انجمن یوزپلنگ ایرانی در اجرای این کارگاه‌ها از کمک‌ها و همکاری پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، ادارات کل استان یزد، کرمان، سمنان، اصفهان، خراسان شمالی و جنوبی قدردانی می‌نماید.

Related posts

امید برای نجات یوز ایرانی کمرنگ‌تر شد

آغاز همکاری انجمن با برند RNS

فراخوان مشارکت در تامین دستمزد همیار محیط‌بان توران