کتاب «طبیعت در کلاس درس» منتشر شد

پس از مدت‌ها انتظارها به پایان رسید و کتاب «طبیعت در کلاس درس» منتشر شد. این کتاب که یک راهنمای آموزش تنوع‌زیستی برای آموزگاران است، توسط شرکت انتشارات فنی ایران و با حمایت برنامه کمک‌های کوچک تسهیلات محیط‌زیست جهانی (SGP) منتشر شده و به بازار کتاب عرضه شده است. مترجمان و مولفان این کتاب از آموزشگران انجمن یوزپلنگ ایرانی هستند. انجمن طی سال‌ها فعالیت آموزشی در زمینه تنوع‌زیستی و مفاهیم پایه مرتبط با محیط‌زیست و حفاظت، جای چنین منبعی را برای آموزگاران خالی می‌دید. منبعی که آموزگاران رسمی و آموزشگران غیررسمی بتوانند به آن مراجعه کرده و طرح درس‌هایی را برای تدریس در زمینه تنوع‌زیستی بیابند و اجرا کنند. در تالیف این کتاب از منابع بسیار متنوعی استفاده شده است. در عین حال گروه تالیف کتاب بر بومی‌سازی طرح درس‌ها و مفاهیم ذکر شده در کتاب تاکید داشته است. تالیف این کتاب در کنار پروژه «توانمندسازی جامعه محلی و آگاه سازی برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در منطقه حفاظت‌شده کوه بافق» آغاز شد. در این مدت برای هر چه کاربردی‌تر شدن طرح درس‌ها و فعالیت‌های ذکر شده در کتاب با آموزگاران و کارشناسان مختلف مشورت شد و همچنین طرح درس‌ها و فعالیت‌ها به آزمون گذاشته شد.

این کتاب برای گروه سنی 11 تا 14 سال تهیه شده است و در انتهای پیشگفتار آن راهنمایی وجود دارد که آموزگاران مدارس با مراجعه به آن می‌توانند ارتباط فعالیت‌های ذکر شده با کتاب‌های درسی را بیابند و آن‌ها در جای خود مورد استفاده قرار دهند (البته متاسفانه با تغییر نظام آموزشی در سال تحصیلی 92-91 و تغییر کتاب‌های درسی که پس از تالیف و آغاز چاپ این کتاب رخ داده است، بخشی از اطلاعات این جدول دچار ناهمخوانی شده است که امیدواریم در چاپ‌های بعدی کتاب آن را اصلاح کنیم).

کتاب «طبیعت در کلاس درس» شش فصل دارد و در هر فصل پیش از ذکر فعالیت‌های آموزشی، بخشی به نام «دانستنی‌های آموزگار» آمده است تا آموزگاران با مطالعه آن اطلاعات خود را در زمینه مبحث مورد نظر آن فصل افزایش داده و سپس به اجرای فعالیت‌ها بپردازند. در فصل آخر کتاب چند توصیه آموزشی برای آموزگاران، لغت نامه برخی کلمات ذکر شده در متن و فهرست کتاب‌هایی که در زمینه افزایش دانش درباره  محیط‌زیست و تنوع زیستی راه گشایشان باشد ذکر شده است.

برای تهیه این کتاب می‌توانید علاوه بر مراجعه به دفتر انجمن یوزپلنگ ایرانی، مستقیما به دفتر فروش کتاب‌های انتشاران فنی ایران به نشانی خیابان میرعماد، شماره 24 مراجعه کرده یا از طریق تلفن 88505055 یا ایمیل info@sabzha.com با انتشارات ارتباط برقرار نمایید. قیمت کتاب 6000 تومان است.

لازم به ذکر است، گروه مولفان کتاب مشتاقانه منتظر انتقادات و پیشنهادات شما در زمینه بهبود فعالیت‌های پیشنهادی و مفاهیم پرداخته شده در کتاب هستند.

 

 

 

 

 

 

Related posts

کتاب درس‌آموخته‌های انجمن یوزپلنگ ایرانی منتشر شد

تولید راهنمای صحرایی نجات گوشتخواران بزرگ جثه از تله های سیمی

تغییر روش، بخشی از حفاظت است