گزارش جامع پایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی

کمبود اطلاعات از وضعیت جمعیتی و پراکنش یوزپلنگ در زیستگاه­ ها، مدیران و پژوهشگران را برآن داشت تا با استفاده از تکنولوژی دوربین تله ­ای، این گونه در خطر انقراض را پایش و مطالعه کنند. از سال 1390 انجمن یوزپلنگ ایرانی با همکاری و مشارکت محیط زیست استان­ های اصفهان، یزد، کرمان، خراسان شمالی و خراسان جنوبی، پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ و نیز همکاران غیر دولتی محلی خود اقدام به بررسی وضعیت جمعیتی و پراکنش یوزپلنگ در برخی از مهم ­ترین زیستگاه­ ها کردند. این برنامه بلند مدت تا سال 1395 به طول انجامید و طی این مدت، 11 زیستگاه یوزپلنگ که غالبا شامل مناطق 4گانه تحت حفاظت سازمان محیط زیست می­شوند بررسی و پیمایش شدند.

گزارشی تفصیلی برنامه پایش جمعیت یوزپلنگ ایرانی توسط انجمن آماده شده است که هم اکنون می توانید آن را دریافت نمایید.

جا دارد از تمامی مدیران کل استانی و تهرانی، مدیران محیط زیست شهرستان ­ها، محیط بان­ ها، داوطلبان، سازمان­های مردم نهاد محلی و حامیان مالی حقیقی و حقوقی که در این برنامه، مشارکت داشته اند تشکر و قدردانی ­شود. امید است گزارش پیش رو بتواند جهت اقدامات حفاظتی این گونه، برای سازمان حفاظت محیط زیست موثر و کاربردی باشد.

هم چنین از علاقمندان، پژوهشگران و اساتید دانشگاهی که انتقاد و یا پیشنهادی در مورد اجرای این طرح مطالعاتی دارند، دعوت می­شود نظرات ارزشمند خود را با انجمن یوزپلنگ ایرانی و مسئولین این برنامه از طریق راه های تماس با انجمن در میان بگذارند.

Related posts

امید برای نجات یوز ایرانی کمرنگ‌تر شد

آغاز همکاری انجمن با برند RNS

شرکت انجمن در سرشماری تابستانه توران