گزارش چکیده مباحث مطرح شده در لایو اینستاگرام انجمن در راستای شفاف سازی در خصوص موضع رسمی انجمن در قبال پروژه تکثیر یوزپلنگ در شرایط نیمه طبیعی

پیرو جابجایی یوزپلنگ‌های پردیسان به پارک ملی توران، انجمن در پخش زنده در حساب اینستاگرام خود ضمن اعلام موضع خود نسبت به موضوع، تلاش کرد به عنوان نهادی مردمی برخی ابهامات را شفاف نماید. در طول این گفتگو که ۲ ساعت به طول انجامید، موارد ذیل مطرح شد:
– اتفاقات اخیر در راستای طرحی موسوم به تکثیر یوزپلنگ در شرایط نیمه‌طبیعی رخ داده است. طرحی که دارای پیشینه‌ای طولانی و موفق در کشورهای آفریقایی است. در ایران برای نخستین بار مهندس جورابچیان به عنوان مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی این موضوع را مطرح و اقدام به فنس کشی محدوده‌ای در پناهگاه حیات‌وحش میاندشت کرد. سپس دکتر اکبری معاون محیط طبیعی استان یزد و هومن جوکار، مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در خصوص این موضوع اظهار خوش‌بینی کردند.
– در سال ۱۳۹۷، مهندس ظهرابی، معاون وقت محیط ‌طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست سلسله جلساتی را با دامپزشکان، اساتید دانشگاه و کارشناسان مقیم داخل و خارج از کشور برگزار نمود تا گزینه‌های پیش‌ روی حفاظت یوزپلنگ در خارج از زیستگاه را بررسی کند. پس از تحلیل‌ها و اظهار نظرات موافق و مخالف، سازمان محیط زیست مقرر کرد این گزینه‌ها به صورت موازی با حفاظت زیستگاه پیگیری شوند و تلاش‌های پیشین کماکان به فعالیت‌ خود ادامه دهند.
– پیرو درخواست سازمان حفاظت محیط‌زیست پیش‌نویس طرحی که پیش‌تر توسط مهندس جوکار برای راه‌اندازی و مدیریت ذخیره‌گاه نیمه‌طبیعی در سازمان حفاظت محیط زیست تهیه شده بود، در اختیار انجمن قرار گرفت تا آن را تکمیل کند. انجمن تهیه شرح فعالیت، جدول زمانبندی و … انجام داد. این طرح به نحوی نگارش شد تا سازمان و یا ادارات کل به تنهایی قادر باشند آن‌ را اجرا نماید.
– در شهریور ماه ۹۸ انجمن موفق به برنامه‌ریزی سفری شد تا طی آن کارشناسان خود را به همراه معاون محیط‌طبیعی وقت و کارشناسان سازمان جهت بازدید از دستاوردهای کشور آفریقای جنوبی راهی این کشور کند و از این منظر نیز انجمن تلاش کرد تا مدیران سازمان را با تجربیات موفق آفریقا از نزدیک آشنا کند.
– سازمان حفاظت محیط‌زیست به دلیل تغییر سیاست‌های خود و همچنین مخالفت‌های برخی کارشناسان با روش تکثیر در شرایط نیمه‌طبیعی از زمستان ۹۸ همکاری خود را در برنامه‌ریزی طرح با افراد حقیقی و حقوقی غیردولتی متوقف کرد.
– انجمن مکررا سازمان را تشویق کرده بود تا با مشارکت اصحاب رسانه، حواشی اجرای طرح و انتقال یوزپلنگ‌ها را تا حد ممکن کاهش دهد.
– انتشار غیر رسمی اخبار و اطلاعات از روند بی‌هوشی و انتقال یوز‌پلنگ‌ها منجر به همان نتیجه‌ای شد که انجمن نسبت به وقوع آن هشدار داده بود. برخی از اطلاعات نادرست انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی موجب شد هجمه‌ای از نارضایتی و تشویش ایجاد شود. این فضا هزینه اجتماعی بزرگی برای سازمان و طرح مدنظرش ایجاد نمود. انجمن کیفیت شرایط باکس و روند انتقال را از مشاوران خود جویا شد که ایشان با مشاهده عکس‌های منتش در اینترنت کیفیت باکس و وسیله را تایید نمودند. مشاور انجمن که مدیریت ۳۸۰ یوزپلنگ در بیش از ۷۰ منطقه را در سطح آفریقای جنوبی بر عهده دارد.
– یوزپلنگ‌های پردیسان در مسیری پرخطر و سرنوشت‌ساز قرار گرفته‌اند و نیاز است در ادامه کارشناسان مرتبط اعم از اکولوژیست، دامپزشک و … برای موفقیت پروژه نقش فعال ایفا کنند.
– پروژه تکثیر در پارک ملی توران با در نظر گرفتن درس آموخته‌های مرکز تکثیر پردیسان، می‌تواند شانس خود را برای موفقیت بالا ببرد.
– از نگاه انجمن، شرایط ایده‌ال تکثیر یوزپلنگ در فنس‌های دست‌کم ۱۰۰۰ هکتاری است. طبق برنامه ارائه شده انجمن که تکمیل طرح پیشین پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی بوده است، آموزش ماده‌ها برای شکار باید در دستور کار قرار گیرد.
– انجمن ضمن مشورت با مشاور خود که مدیریت برنامه فراجمعیت یوزپلنگ در کشور آفریقای جنوبی را بر عهده دارد، از روش تکثیر در فنس‌های چند هزار هکتاری واقع در زیستگاه طبیعی موسوم به تکثیر در شرایط نیمه‌طبیعی به‌عنوان رویکردی ضروری حمایت می‌کند.
– انجمن در آینده طرح تلاش می‌کند بنا به مسئولیت مدنی خود پیشرو مطالبه‌گری برای انجام بهینه روندها باشد. همچنین تلاش خواهد شد با کمک گرفتن از مشاوران و همکاری نزدیک با اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست سمنان برای پیشبرد پروژه در این استان تلاش کرده و نقش مشاوره‌ای و تسهیل‌گری را حفظ کند.

Related posts

امید برای نجات یوز ایرانی کمرنگ‌تر شد

آغاز همکاری انجمن با برند RNS

شرکت انجمن در سرشماری تابستانه توران