یازدهمین سمینار حیات وحش برگزار شد

انجمن یوزپلنگ ایرانی یازدهمین سمینار حیات وحش را برگزار کرد. این سمینار در تاریخ 21 مهرماه با حضور 45 نفر از علاقمندان و اساتید در محل سالن اجتماعات انتشارات فنی ایران برگزار شد.

در بخش اول آقای مهندس حمید امینی در مورد  تنوع ژنتیکی پرندگان شکاری ایران (تیره شاهینيان) ” صحبت کردند که بر اساس نتایج مطالعات ایشان فاصله ژنتیکی درون گونه ای دو گونه شاهین آموری و شاهین پاسرخ صفر (به معنی در معرض آسیب قرار داشتن) می باشد، بیشترین فاصله ژنتیکی درون گونه ای در بالابان و ترمتای وجود داشته است که به معنی این است که جمعیت ها یکدست نیست و مسیر تکاملی طولانی تری را سپری کرده اند؛ همچنین فاصله ژنتیکی بین گونه ای مابین شاهین و هیبرید بالابان و همین طور بین شاهین و ترمتای وجود داشته است. در قسمت دیگر میزان تنوع زنتیکی گونه ها را از بیشترین تنوع به کمترین این طور نام بردند: ترمتای، بالابان، شاهین، دلیجه معمولی، دلیجه کوچک، بحری، شاهین پاسرخ و شاهین آمور. تمامی این نتایج از 18 استان ایران و تعداد 26 نمونه از تیره شاهینیان بدست آمده است.   

موضوع “تنوع زیستی سخت پوستان خلیج فارس”  موجب شد تا جناب آقای دکتر رضا ندرلو ابتدا یک معرفی اجمالی اما پربار از خلیج فارس برای حضار ارائه دهند؛ از عمر این خلیج تا میزان شوری، عمق و انواع سواحل. این مطالعه درسرتاسر سواحل و آبهای کم عمق خلیج
فارس انجام گرفته که طی آن 150 نمونه از 120 ایستگاه جمع آوری گردیده است. در نتیجه بررسی های انجام گرفته 10 گونه جدید به صورت جزئی توصیف گردیده و از کل نمونه ها 40 گونه متعلق به مناطق شنی، 8 گونه از مناطق گلی، 99 گونه از مناطقصخره ای بوده و از مناطق قلوه سنگی هیچ نمونه ای بدست نیامده است. در این میان هم 4 گونه جدید خرچنگ از مناطقصخره ای معرفی شده اند. سمینارهای حیات وحش به صورت ماهیانه توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی با همکاری انتشارات فنی ایران و سایت زیست بوم برگزار می گردد.

 

Related posts

یوزپلنگ های آسیایی در بیست و هفتمین سمینار حیات وحش

بیست و ششمین سمینار حیات وحش برگزار شد

برگزاری آخرین سمینار حیات وحش در سال 1394