۱۳۹۰

ده سال با يوزپلنگ ها دويده ايم

با فرا رسیدن سال 1390، انجمن یوزپلنگ ایرانی وارد دهمین سال حیات و فعالیت خود شد. در مرداد ماه سال 1380 بود که سه دانشجوی علاقمند به حیات وحش، این انجمن را تاسیس کردند. برای حفاظت از یوزپلنگ، اهداف بر دو پایه پژوهش و آموزش استوار شد و از همان ابتدا فعالیت های آموزشی و پژوهشی انجمن آغاز شد.

Read more

ارزيابی وضعيت راسو سانان در ايران

در ایران تاکنون هشت گونه از خانواده راسو سانان Mustelidae شناسایی شده که از راسو با بدنی کشیده و وزن 25 گرمی تا رودک با وزن 34 کیلوگرم تشکیل شده است. اعضای این خانواده در شرایط گوناگون با شرایط زیستگاهی بسیار متفاوت زندگی می کنند. ولی تاکنون در ایران مطالعات جامعی در مورد وضعیت اعضای این خانواده صورت نگرفته است.

Read more

پايش يوزپلنگ ها در سياه کوه اردکان

مطالعه و پایش یوزپلنگ در منطقه حفاظت شده و پارک ملی سیاه کوه اردکان، با همکاری انجمن یوزپلنگ ایرانی، پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد آغاز شد. در این مطالعه با نصب دوربین های تله ای در نقاط مختلف منطقه، جمعیت یوزپلنگ در منطقه تخمین زده خواهد شد.

Read more

“در جستجوی پلنگ ایرانی” آماده نمايش شد

سرانجام پس از 6 سال تحقیقات و تصویربرداری، قسمت نخست مستند «حیات وحش البرز مرکزی» آماده نمایش شد. «در جستجوی پلنگ ایرانی» نام قسمت اول این مجموعه 2 قسمتی می باشد که بصورت ترکیبی از صحنه و پشت صحنه تولید طراحی شده است.

Read more

پايش سمداران به عنوان طعمه گرگ در قمشلو

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو در استان اصفهان یکی از زیستگاه‌های مهم آهوی ایرانی، قوچ و میش اصفهان و کل و بز میباشد. به صورتیکه امروزه به عنوان یکی از متراکم ترین زیستگاه های سمداران در ایران، بخصوص در مقایسه با سایر زیستگاه های آهو شناخته می شود.

Read more

نوبت به نمایش «پلنگ ایرانی» رسید

بیش از یک سال از آغاز نمایش «دردسرهای یوزپلنگی» با بیش از 40 اجرا می‌گذرد. انجمن یوزپلنگ ایرانی با توجه به بازخوردهای مثبت دریافت شده از اجرای نمایش یوزپلنگ، تصمیم گرفت به سراغ دیگر گوشتخوار در معرض خطر انقراض ایران، پلنگ ایرانی، برود.

Read more

رودررو با خرس ايران

پژوهش ها و ماجراهای دیدار با خرس قهوه ای را در این شماره “همشهری سرزمین” بخوانید. سفر به زیستگاه خرس قهو های که بزرگترین گوشتخوار خشکی‌های زمین است، یکی از پرهیجان‌ترین، خطرناكترین و پرتجربه ترین سفرها برای تحقیق درباره حیات وحش است.

Read more

جشنواره “روز حفاظت از يوزپلنگ” پنج ساله شد

“پنجمین جشنواره روز حفاظت از یوزپلنگ” در کاخ گلستان تهران برپا شد. این جشنواره با همکاری مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ گلستان و همراهی بیش از 15 گروه فعال محیط زیست در روز های 16 تا 18 شهریور ماه 1390 برگزار شد.

Read more

پلنگ ها در بحران

به منظور آشنایی مردم محلی با پلنگ و نیازهای بوم شناختی آن، برنامه آموزشی برای اهالی یکی از روستاهای اصلی حوزه منطقه حفاظت شده البرز مرکزی شمالی که در در قلب زیستگاه پلنگ این منطقه واقع گردیده، اجرا شد. در این برنامه بیش از 150 نفر از اهالی روستا که عمدتا دامدار بودند شرکت داشتند.

Read more

فراخوان پنجمين جشنواره “روز حفاظت از يوزپلنگ”

پنجمین جشنواره “روز حفاظت از یوزپلنگ” 16 الی 18 شهریورماه در مجموعه تاریخی فرهنگی کاخ گلستان برگزار می شود. در این جشنواره که با حضور گروه های فعال در زمینه حیات وحش برگزار می شود، برنامه های آموزشی متنوعی برای اطلاع رسانی در زمینه حیات وحش ایران تدارک دیده شده است.

Read more

همايش “لرستان؛ سنگرگاه پلنگ ايرانی در زاگرس”

شهرستان الیگودرز میزبان نخستین همایش “لرستان؛ سنگرگاه پلنگ در زاگرس” در روز 7 مرداد ماه 1390 بود. در این همایش که به صورت مشترک توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی و اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان برنامه ریزی شد، بیش از 200 مهمان از 13 روستای اصلی جنوب حوزه اشترانکوه در شهرستان الیگودرز (بخش شول آباد) شرکت داشتند.

Read more