آیا یوزپلنگ پیدا شده در کرمان فردی جدید است؟

چند روزی است که لاشه یک فرد یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش دربند راور یافت شده است. از همان ابتدا سوالات متعددی در ذهن کارشناسان و علاقمندان شکل گرفت که آیا این یوزپلنگ فردی جدید است یا قبلا ثبت شده و اگر فردی جدید است چه جنسیتی دارد؟ به طور قطع یافتن پاسخ این سوالات کمک بزرگی به یافتن راه حل برای نجات جمعیت جنوبی یوزپلنگ ها میکند. عکسها نشان میدادند که بسیاری از قسمت های تحتانی لاشه یوز از بین رفته اما سر و قسمتی از ستون فقرات سالم مانده که دارای پوست و تعدادی خال برای شناسایی بودند. بنابراین تلاش شد تا از روی اندک قسمت های باقی مانده شناسایی انجام شود. البته با توجه به وضعیت لاشه به هیچ عنوان نمی توان نظر قطعی و صد در صد در مورد هویت این یوزپلنگ ارائه داد.
کلیه تصاویر با شناسنامه های موجود در انجمن یوزپلنگ ایرانی مقایسه شد و در نهایت کارشناسان در مورد یک فرد به بیشترین تطابق خال رسیدند. بر اساس بررسیهای انجام گرفته، به نظر میرسد این فرد یوزپلنگ نری با نام پویان بوده که آخرین بار توسط دوربین تله ای در سال 1395 طی فاز سوم پایش وضعیت یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش نایبندان خراسان جنوبی توسط انجمن به ثبت رسیده است. این منطقه همسایه شمالی پناهگاه حیات وحش دربند راور در استان کرمان است. علاوه بر تطابق خالها یکی دیگر از شواهدی که احتمال درست بودن این شناسایی را بالا می برد تصویر ثبت شده از پویان در اواخر سال 95 در منطقه ای مابین دربند راور و نایبندان است هنگامی که به احتمال زیاد در حال مهاجرت به دربند راور بوده است. تصاویر دندانها نشان میدهد که این یوزپلنگ سن بالایی داشته و این امکان وجود دارد که به مرگ طبیعی و به دلیل بالا بودن سن از بین رفته است.

خوب است یادآوری کنیم که پویان همان یوزپلنگی ست که در سال 94 طولانی ترین مهاجرت را در یوزپلنگ ها به نام خود ثبت کرد. این حیوان در رفت و آمدی بین دو زیستگاه پناهگاه حیات وحش نایبندان و پناهگاه حیات وحش دره انجیر در استان یزد حدود 400 کیلومتر را طی کرده بود و به همین دلیل نام او پویان گذاشته شد.
در نهایت جنسیت نر و جدید نبودن این یوزپلنگ نمی تواند نشانه ای بر کم اهمیت بودن زیستگاه های جنوبی، علی الخصوص پناهگاه حیات وحش دربند راور باشد زیرا اطلاعات موجود از این زیستگاه بسیار اندک بوده و نیاز به بررسی های بیشتر برای حضور یا عدم حضور یوزپلنگ و زادآوری در آن محل دارد.

* تمامی عکسهای لاشه متعلق به اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان است.

Related posts

«خورشید» همچنان بزرگترین امید توران

روز جهانی پرندگان مهاجر گرامی باد

استعفای احمد رادمان از ریاست پارک ملی توران