از کوشکی تا دلبر

4 نفر از اعضای انجمن یوزپلنگ ایرانی مسیر کویری میان پارک ملی ضامن آهو و پارک ملی توران را رکاب زدند.
پارک ملی ضامن آهو و پناهگاه حیات وحش میاندشت در استان خراسان شمالی محل نگهداری یک یوزپلنگ آسیایی نر در حالت نیمه اسارت است که کوشکی نام دارد و از طرفی پارک ملی توران در استان سمنان، میزبان یک یوزپلنگ دیگر در اسارت به نام دلبر است که اتفاقا جنسیت آن ماده است.

از همان ابتدای پیدا شدن دلبر، صحبت های زیادی برای کنار هم قرار گرفتن این دو یوزپلنگ آسیایی شد و هم چنان این دو جدا از یکدیگر زندگی می کنند.
گروه دوچرخه سوار با این حرکت نمادین خود ضمن عبور از مسیری که زیستگاه یوزپلنگ آسیایی است و گفتگو با اهالی بومی و روستاییان منطقه، به آن ها نشان یوزپلنگ ایرانی اهدا کردند و با توزیع عکس ها و بروشورهایی تلاش کردند تا شناخت بهتری نسبت به این گونه زیبا و ارزشمند به مردم بومی ارائه نمایند.
هدف از برگزاری این برنامه دوچرخه سواری، علاوه بر حساس کردن افکار عمومی نسبت به موضوع محیط زیست و حیات وحش، اعلام وجود خواست عمومی به مسولین مرتبط به جهت تصمیم گیری مقتضی برای سرنوشت این دو یوزپلنگ در اختیار بوده است.
این برنامه با حمایت میراث فرهنگی استان خراسان شمالی، مدیر مسول مجله جهانگردان، انجمن یوزپلنگ ایرانی، اداره محیط زیست استان خراسان شمالی، اداره محیط زیست استان سمنان و دکتر رادمنش برگزار شد.
گزارش کامل این برنامه و عکس های بیشتر را در صفحه شخصی محمد گائینی، یکی از رکابزنان این برنامه می توانید بخوانید:

Related posts

جذب کارورز

مشاهده یک فرد یوزپلنگ آسیایی در بهاباد

گزارش چکیده مباحث مطرح شده در لایو اینستاگرام انجمن در راستای شفاف سازی در خصوص موضع رسمی انجمن در قبال پروژه تکثیر یوزپلنگ در شرایط نیمه طبیعی

1 نظر

گنجی پور ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۷:۴۰ ق.ظ
بنام خدا از همه بزرگواران که با ایجاد این پایگاه مجازی موجب ارتقای فرهنگ احترام به زیستگاه بشری و موجودات زیبا و مفید در ان میشوند تشکر میکنم . درضمن چند پیشنهاد دارم 1- از مخاطبین خواسته شود ضمن اعلام موقعیت خود جانوران دیده شده در محل را اعلام کنند . تا بدینوسیله اطلاعات بهتری از تنوع زیستی بدست شما برسد 2- لطفا عملهای که توسط مردم و شوراها میتواند در مناطق سکونتشان ( بخصوص روستا ) انجام دهند را اموزش دهید تا مخاطبان با انجام ان کمک زیادی به محیط زیست و حیات وحش ایران بنمایند 3- ایجاد فروشگاه انلاین در این پایگاه که بتواند اقلام لازم جهت علاقه مندان به حیات وحش ارائه نماید ضروری بنظر میرسد . اقلامی مانند ( دوربین - لباسهای کوهنوردی - علائم و تابلوهای حفظ حیات وحش - بنرهای اموزشی - کتب و جزوات مربوطه -داروهای درمانی برای جانوران زخمی و بیمار - ..... ) باتشکر علیرضا گنجی پور از بندرعباس 09179462201

Comments are closed.

Add Comment