استقبال گسترده از نهمین جشنواره روز یوز

نهمین جشنواره «روز ملی یوزپلنگ ایرانی» روزهای 5 و 6 شهریورماه 1394 در پارک ملت تهران برگزار شد. جشنواره امسال با استقبال چشم گیر بازدیدکنندگان و فعالان حوزه حیات وحش و محیط زیست روبرو شد.

فعالیت های آموزشی، ارائه دستاوردهای پژوهشی، گزارش پروژه های جاری، اجرای نمایش محیطی، اجرای موسیقی محلی خراسانی، موسیقی سنتی و پاپ، اجرای استندآپ کمدی با موضوع محیط زیست و اجرای رادیو یوز از جمله فعالیت های این جشنواره دو روزه بود.

در بخش بازی ها، یوز و پله، جورچین گربه‌سانان، کارت حافظه گربه‌سانان ایران، جدول یوزپلنگی و پازل حیات از جمله بازی های فعال بودند. بازی پازل حیات به نحوی چرخه اکوسیستم حیات را به تصویر می کشد و رابطه متقابل بین انسان، طبیعت و حیات وحش را نشان می دهد.

تئاتر پرفورمنس محیطی در هر دو روز پس از غروب آفتاب با موضوع «مشکلات یوزپلنگ» اجرا شد. در این اجرا همه چیز در فضایی خواب آلود اتفاق می افتاد؛ حتا برق های غرفه ها در زمان اجرا خاموش میشد و بازیگران سعی داشتند روزگار یوز را بازی کنند تا کمی بیشتر برای مردم سوال در این مورد ایجاد کنند.

«کمپین 70 بازمانده» از جمله ابتکارات این جشنواره بود. این کمپین در راستای جلب توجه عموم به گربه سان در خطر انقراض ایران (یوزپلنگ) در نظر گرفته شده است. در طول جشنواره از حاضرین خواسته می شد تا مقابل دوربین فیلمبرداری قرار گرفته و یک جمله در مورد یوز آسیایی از روی کارت انتخابی خود خوانده و احساس خود را درباره واقعیتی که خوانده اند بیان کنند. نظرات و تصاویر افراد در فضاهای مجازی این کمپین به اشتراک گذاشته می شود.

از دیگر برنامه های جالب این جشنواره، چرخ کتاب بود. چرخ کتابی ها با دوچرخه در فضای پارک ملت حرکت کرده، در جایی بساط می کردند و برای بچه ها و بزرگسالان کتاب های محیط زیستی می خوانند.

در جشنواره نهم، علاوه بر غرفه های انجمن، گروه طراحی و ساخت بازی و اسباب بازی دارکوبا، انجمن طرح سرزمین، انجمن خزنده شناسان پارس، آی دی و البرز، كانون محيط زيست دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايی، کودکان محیط زیستی، باغ وحش تهران و ایستگاه تحقیقات و نگهداری یوزپلنگ آسیایی به معرفی فعالیت های خود برای بازدیدکنندگان پرداختند.

لازم به ذکر است نهمین گرامیداشت روز ملی یوزپلنگ ایرانی علاوه بر تهران در شهرهای 13 استان کشور برگزار می شود.

عکس از: محمدعلی رضوانی

Related posts

شرکت انجمن در دومین همایش روز ملی یوزپلنگ ایرانی در جاجرم

روز ملی یوزپلنگ ایرانی گرامی باد

عصرانه های یوزپلنگی همزمان با روز ملی یوز