بيانيه درباره کسب سيمرغ برای فيلم “در جستجوی پلنگ ايرانی”

در پايان دهمين سال فعاليت انجمن يوزپلنگ ايراني، افتخاري ديگر براي اين انجمن و جامعه محيط زيست کشور رقم خورد. مستند “در جستجوي پلنگ ايراني” در بخش مستند سي امين جشنواره فيلم فجر، سيمرغ بهترين فيلم مستند را از آن خود کرد.
از ميان 103 اثر مستند ارسال شده به جشنواره، 20 اثر به بخش مسابقه راه يافتند که مستند “در جستجوي پلنگ ايراني” در سه بخش بهترين پژوهش، بهترين کارگرداني و بهترين فيلم مستند، نامزد دريافت سيمرغ شد و نهايتا سيمرغ بهترين فيلم مستند را تصاحب کرد. اين فيلم به تهيه کنندگي و کارگرداني فتح الله اميري، توسط انجمن يوزپلنگ ايراني و موسسه فيلمسازي ستاک تصوير توليد شده است. در تهيه  اين اثر، تلاش اين گروه براي “تلفيق دانش و هنر” در قالب يک تلاش منسجم سازماني و گروهي طي 6 سال با هدف توليد اثري ماندگار و تأثيرگذار براي آگاهي عموم مردم ايران از سرنوشت ابهام آميز پلنگ ايراني بود. انجمن يوزپلنگ ايراني، با پشتوانه 10 سال پژوهش و مطالعه در زمينه گوشتخواران، از جمله پلنگ ايراني، همواره هدف سازماني خود را در “انتقال مفاهيم و يافته هاي علمي از فضاي آکادميک به ميان افراد جامعه” براي دستيابي به مشارکت بالاتر در حفاظت از طبيعت قرار داده و از همين رو است که علي رغم “نامهرباني ها و ناملايمتي هاي فراوان”، چنين مسير مقدسي را براي نيل به آرمان حفاظت رها ننموده و نخواهد کرد.

اعتقاد ما همواره بر لزوم بلندمدت بودن تلاشهاي مطالعاتي و آموزشي بوده است، زيرا هيچگاه هيچ فعاليتي را به عنوان يک “پروژه کوتاه مدت” نديده ايم، بلکه “تلاشي بلندمدت براي حل يک مشکل”. از اين جهت، اميدواريم که بتوانيم هميشه به عنوان يک مؤسسه مردم نهاد و نه يک شرکت مشاور، در جهت حفاظت از حيات وحش گام برداريم. تخصص در زمينه هاي مختلف از اولويت هاي اين انجمن در کارها بوده که در توليد مستند “در جستجوي پلنگ ايراني” به خوبي کارايي چنين ديدگاهي نشان داده شد. انجام مطالعات و پژوهش هاي طولاني مدت و توليد مستندهاي فاخر براساس دانش توليد شده براي آموزش هرچه بهتر عموم جامعه، همچنان يکي از اهداف سازماني خواهد بود. اميدواريم با شروع دومين دهه فعاليت هاي انجمن يوزپلنگ ايراني، همچنان بتوانيم انتظار بالاي جامعه از اين گروه را به خوبي و با اتکا به نيروي انساني متخصص، به خوبي پاسخ دهيم.

نظر به پرسش مکرر علاقمندان درخصوص چگونگي تهيه اين مستند، از آنجا که اين اثر با حمايت توليد سيماي  مازندران شبکه تبرستان و به سفارش مرکز سيماي استانها تهيه شده است، به زودي از شبکه هاي استاني و سراسري پخش خواهد شد و پس از آن قابل تهيه خواهد بود. همچنين، از آنجا که آماده سازي نسخه تلويزيوني اين مستند درحال انجام است، هر گونه نظر و نقد درباره اين فيلم مورد امتنان خواهد بود تا نسخه نهايي براي پخش از شبکه هاي سيماهاي داخلي و خارجي آماده شود.

در پايان انجمن يوزپلنگ ايراني از همه علاقمندان، اعضا، دوستان، همکاران، کارشناسان و مديران که با حضور خود در سينماها و يا در رسانه ها، اين اثر را مورد تقدير قرار دادند، تشکر و قدرداني مي نمايد. بدون شک، حمايت همه جانبه جامعه محيط زيست ايران از اين اثر و گروه سازنده آن، انرژي بخش براي ادامه کار و توليد آثار بهتر خواهد بود.

Related posts

اقدامات انجام شده در سال 1398

کمی درباره یوزپلنگ معروف میاندشت بدانیم!

تصاویری از تنوع زیستی پناهگاه حیات وحش میاندشت