کاروان نمایش «پلنگ ایرانی» به لرستان رفت

پس از 7 ماه تلاش گروهی بی‌وقفه نمایش «پلنگ ایرانی» آماده اجرا شد. کاروان نمایش «پلنگ ایرانی» در اولین سفر خود به استان لرستان رفت و در تاریخ 3 و 4 اسفند 90، در چهار روستای این استان برنامه اجرا کرد. دو روستای قلعه سنگی و دارماهی در حاشیه منطقه حفاظت‌شده سفید کوه خرم‌آباد و دو روستای تی و عمارت از روستاهای حاشیه منطقه حفاظت شده اشترانکوه هستند.

این روستاها به دلیل همجواری با دو منطقه مهم محل زندگی پلنگ ایرانی و آمار کشتار بالای این جانور در منطقه انتخاب شده بودند. متاسفانه بیش از یک سوم کشتار پلنگ به دست انسان در رشته کوه زاگرس، در استان لرستان رخ می‌دهد. اجرای نمایش «پلنگ ایرانی» بخشی از پروژه پژوهشی و آموزشی انجمن یوزپلنگ ایرانی است که از تابستان سال گذشته اجرای آن را با همراهی اداره کل محیط‌زیست استان لرستان آغاز نموده است.

یکی از شیوه‌های آموزشی جذاب و تاثیرگذار در زمینه محیط‌زیست و تنوع زیستی شیوه نمایش است. در کنار اجرای نمایش می‌توان با پخش فیلم، اجرای مسابقه، انجام بازی، توزیع بروشورها و پوسترهای آموزشی و انجام گفتگوهای گروهی میان محیط‌بانان و مردم محلی به غنای آموزشی کمک نمود.

انتظار می‌رود اجرای چنین طرح‌هایی با افزایش آگاهی و کاهش عوامل تهدید ناشی از فعالیت‌های انسانی، پلنگ ایرانی را از پرتگاه انقراض برهاند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Related posts

کتاب درس‌آموخته‌های انجمن یوزپلنگ ایرانی منتشر شد

تغییر روش، بخشی از حفاظت است

فراخوان دوره تخصصی «آشنایی با رویکرد مشارکتی و ابزارهای آن»