بیستمین سمینار حیات وحش برگزار شد

بیستمین و آخرین سمینار حیات وحش انجمن یوزپلنگ ایرانی در سال 1393 با صحبت های استاد وهاب زاده و حضور پرتعدادی از علاقمندان در هجدهم بهمن ماه برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، فیلم سفرهای آقای کرم که مستندی است از فعالیت های مدرسه طبیعت در مشهد، پخش شد. سپس آقای وهاب زده به ارائه نکات خود پرداختند. ایشان با انتقاد از سیستم آموزشی مدارس در این روزها، اعتقاد بر این دارند که کودکان باید بتوانند خودشان به تنهایی چیزهایی را تجربه کرده و خطر کنند، زیرا همگی میدانیم استعدادهای حسی، عاطفی، حرکتی و شناختی آنها در تعامل با طبیعت و در این تجربه ها شکل می گیرد. در حقیقت انسان ها مجموعه ای از استعدادها در درون خود برای برخورد با طبیعت دارند که برای سازگاری آنها با زندگی در محیط لازم می نماید. به این دلیل باید اجازه دهیم که این استعدادها در کودکان نمایان شود.
به دنبال یاری کودکان در تجربه کردن، باید بتوان آموزش و یادگیری را از هم متمایز نمود. آموزش گاهی میتواند به یادگیری منجر شود ولی امروزه اکثرا به نفرت منجر می گردد تا یادگیری. یادگیری بر اساس انگیزه است و می تواند به آموزش تبدیل شود. بر این اساس بین سنین 5 تا 11 سال کودکان نیاز به آموزش ندارند، بلکه به تجربه طبیعت نیاز دارند که امروزه در مدارس وجود ندارد. کودکان در طی همین تجربه طبیعت، مهارتهای موردنیاز در سن خود را می آموزند.
در مدرسه طبیعت به این نکات توجه ویژه ای می شود. به این معنی که دیوارهای ذهنی و فیزیکی برداشته شده و اجازه برگشت به طبیعت و تجربه کردن به بچه ها داده می شود. در نهایت، تعریف مدرسه طبیعت از نگاه یک کودک 9 ساله که در زندگی اش با تمام امکانات روبروست، بیان شد: ” این مدرسه هیچی نداره ولی خیلی کیف میده”.
در این گزارش تنها به بخشی از صحبت های ارزشمند دکتر وهاب زاده اشاره شد. علاقمندان برای دریافت فیلم این سمینار می توانند با دفتر انجمن یوزپلنگ ایرانی تماس بگیرند.
سمینارهای حیات وحش با همکاری انتشارات فنی ایران و سایت زیست بوم برگزار می گردد.

Related posts

یوزپلنگ های آسیایی در بیست و هفتمین سمینار حیات وحش

بیست و ششمین سمینار حیات وحش برگزار شد

برگزاری آخرین سمینار حیات وحش در سال 1394