خرس‌های ایرانی در یونان

در فاصله روزهای 14 تا 18ام مهرماه امسال، شهر ثسالونیکی کشور یونان میزبان بیست و سومین همایش بین‌المللی پژوهش و مدیریت خرس با شعار «انسان‌ها و خرس‌ها در قرن بیست و یکم: چالش‌ها و راه‌حل‌ها برای یک همزیستی مسالمت‌آمیز» بود. بیش از یکصد نفر از پژوهشگران و کارشناسان سرتاسر جهان در این همایش به ارائه آخرین دستاوردها و تلاش‌های خود پیرامون پژوهش، حفاظت و مدیریت جمعیت‌های گوناگون گونه‌های خرس پرداختند. چهار پژوهشگر ایرانی نیز آخرین نتایج فعالیت‌های خود پیرامون خرس قهوه‌ای و خرس‌ سیاه‌ آسیایی (بلوچی) را برای حاضران به اشتراک گذاشتند.

احسان محمدی مقانکی از پژوهشگران انجمن یوزپلنگ ایرانی- بخشی از پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود را در قالب ارائه‌ای با عنوان «Genetic census of a regionally-important population of Syrian bears in the Iranian Caucasus reveals a substantially smaller population size than what is perceived» بیان کرد. در این پژوهش که در دانشگاه لوند کشور سوئد انجام پذیرفته‌است، برای نخستین‌بار به کمک روش‌های مولکولی و ژنتیک سرگین اندازه جمعیت خرس قهوه‌ای در ذخیره‌گاه زیست‌کره ارسباران تخمین زده شده‌است. نظر به دانش اندک موجود پیرامون جمعیت‌های خرس قهوه‌ای در جنوب غربی آسیا، این ارائه مورد توجه حاضران قرار گرفت. هم‌چنین سه تن از پژوهشگران پروژه حفاظت از خرس سیاه آسیایی در استان هرمزگان در قالب دو پوستر علمی به بیان ارزیابی وضعیت این گونه در استان هرمزگان و نقش مشارکت جوامع روستایی ساکن زیستگاه در حفاظت از خرس سیاه آسیایی پرداختند. در حاشیه این همایش امکان بحث و تبادل نظر پژوهشگران ایرانی با کارشناسان خرس سایر کشورها در راستای راهکارهای پژوهشی و حفاظتی خرس‌های ایران نیز فراهم شد.

همایش‌های بین‌المللی پژوهش و مدیریت خرس هر سال به میزبانی یکی از گروه‌های دولتی یا غیردولتی فعال در این عرصه در یکی از کشورهای جهان و زیر نظر کارگروه بین‌المللی برای پژوهش و مدیریت خرس برگزار می‌شود. همایش بعدی با یکسال تاخیر در سال 1395 در آلاسکای ایالات متحده برگزار خواهد شد. لازم به ذکر است که پیش از این نیز در سال 1389، دو نفر از پژوهشگران انجمن یوزپلنگ ایرانی در این همایش در شهر تفلیس کشور گرجستان شرکت کردند و به ارائه دستاوردهای فعالیت‌های خود در محدوده امن گلستانک در منطقه حفاظت‌شده البرز مرکزی در استان مازندران پرداختند.

Related posts

حضور انجمن یوزپلنگ ایرانی در نخستین همایش بین‌المللی یوزپلنگ در کشور اتیوپی

شرکت کارشناسان انجمن در کنفرانس سالانه اتحادیه مدیریت حیات وحش آفریقا جنوبی

برگزاری نشست «ارزیابی وضعیت جهانی و تدوین برنامه حفاظت برای گربه پالاس» در سوئد

1 نظر

mhmood ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۷:۱۲ ب.ظ
بق گفته های مسولین هیچ آماری از خرس های ایران بلخصوص خرس سیاه جنوب کشور نداریم نکنه بلایی که سر شیر و ببر ایرانی اومد سر این خرس هم بیاد

Comments are closed.

Add Comment