عملیات احداث جاده گزوئیه متوقف و ماشین آلات راهسازی از منطقه خارج شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: مدیرکل محیط زیست استان یزد گفت: در پی مکاتبات رئیس سازمان محیط زیست با استاندار یزد ساخت جاده گزوئیه در منطقه حفاظت شده کوه بافق بطور کامل منتفی و ماشین آلات راه سازی از منطقه خارج شدند.

سید حسین سادات موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: با تغییر دولت یکی از موضوعات مهمی که بلافاصله مورد توجه رئیس سازمان محیط زیست قرار گرفت پیگیری متوقف شدن جاده سازی در مسیر گزوئیه بود.

سادات موسوی افزود: رئیس سازمان محیط زیست طی مکاتباتی با استاندار استان یزد خواستار توقف ساخت این جاده شد که با توجه به دیدگاه همگام با محیط زیست استاندار، در نشستی که حدود یک ماه پیش در حوزه معاونت عمرانی استانداری یزد با حضور مدیر کل دفتر فنی فرماندار و بخشدار بافق، مسئولان راه و شهرسازی، مسئولان سازمان محیط زیست و مسئولان سازمان انرژی اتمی برگزار شد با اجرای مسیر سیروس آباد با توجه به موافقت سازمان انرژی اتمی به عنوان گزینه اصلی موافقت شد و مقرر شد اداره کل راه و شهرسازی با هماهنگی سایر ادارات امکان سنجی احداث راه مذکور را انجام و نتیجه را جهت تامین اعتبار لازم به مقامات استانی اعلام کند.

وی افزود: اما بر اساس مصوبه شورای تامین، صرفا احداث جاده خاکی در گزوئیه مورد تاکید قرار گرفت.

مدیر کل محیط زیست استان یزد تاکید کرد: در حال حاضر تمام فعالیت های راهسازی در جاده گزوئیه متوقف و ماشین آلات و تجهیزات راهسازی بر اساس توافقات صورت گرفته از منطقه کوه بافق خارج شده است.

سادات موسوی در پایان با ابراز خرسندی از توقف احداث جاده گزوئیه که هم حیات گونه ارزشمند یوزپلنگ آسیایی را به خطر می انداخت و هم به دلیل کوهستانی بودن و شرایط رانش زمین از نظر ایمنی و اقتصادی نیز مقرون به صرفه نبود، اظهار امیدواری کرد هر چه سریعتر عملیات اجرای جاده اصلی سرویس آباد به عنوان گزینه اصلی منطقه آغاز شود.

به گزارش دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، جاده گزوئیه جاده ای است که از قلب امن ترین نقطه در منطقه حفاظت شده کوه بافق می گذرد و قرار است دهستان سبزدشت را به شهرستان بافق در استان یزد متصل کند.

منطقه حفاظت شده کوه بافق یکی از مهمترین زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی و بسیاری از گونه های نادر جانوری است و می توان گفت که در صورت تکمیل و احداث این جاده یکی از بزرگترین فجایع محیط زیستی کشور رقم خواهد خورد و این زیستگاه ارزشمند بطور کامل از بین خواهد رفت.

احداث این جاده علاوه بر آسیب فراوانی که به اکوسیستم منطقه وارد خواهد کرد، به علت وجود گردنه‌های متعدد و صعب العبور و خطر ریزش کوه، از لحاظ فنی گزینه مناسبی نیست، هزینه های بالایی نیز به همراه داشته و فاقد صرفه اقتصادی است.

موضوع احداث جاده گزوئیه منتفی نشده و صرفا متوقف شده است

خبر توقف عملیات احداث جاده و خروج ماشین آلات راهسازی از منطقه خبر بسیار خوب و موفقیت بزرگی برای سازمان و طرفداران محیط زیست قلمداد می شود اما بر خلاف اظهارات مدیر کل حفاظت محیط زیست استان یزد احداث جاده گزوئیه بطور کامل منتفی نشده بلکه فعلا متوقف شده است.

همانطور که سید حسین سادات موسوی نیز اشاره کرده است مسئولان استان یزد همچنان بر تکمیل این جاده به عنوان یک جاده دسترسی روستایی البته بدون روکش آسفالت تاکید دارند.

همچنین گزارش های دریافتی دیده بان حاکی از این است که با وجود موافقت سازمان انرژی اتمی با احداث گزینه جایگزین (مسیر سیروس آباد) با توجه به اینکه گزینه مذکور نیازمند تامین اعتبار می باشد مدیران راه و شهرسازی استان یزد تمایلی به بررسی و امکان سنجی احداث جاده در مسیر سیروس آباد نداشته و در نشست فوق الذکر که در محل حوزه معاونت عمرانی استانداری یزد برگزار شده است موافقت خود با احداث جاده در مسیر سیروس آباد را اعلام نکرده اند.

Related posts

روز جهانی پرندگان مهاجر گرامی باد

استعفای احمد رادمان از ریاست پارک ملی توران

اولین زایمان یوزپلنگ ایرانی در اسارت