نهمین جشنواره روز ملی یوزپلنگ ایرانی برگزار می شود

شهريور ماه هر سال برای علاقمندان و فعالان محيط زيست يادآور روز يوز است که برگزاری آن از سال 1386 آغاز شد. در اين سال، روز نهم شهريور ماه به عنوان «روز ملی يوزپلنگ ايراني» انتخاب شد تا دوستداران حفظ محيط زيست اين مرز و بوم با انجام فعاليت هاي نمادين و معرفي يوز، سعي در حفظ اين گربه سان در حال انقراض داشته باشند.
امسال نیز مانند سال های گذشته، در تهران و تعداد زیادی از شهرهای ایران برنامه های گرامیداشت این روز برگزار خواهد شد.
نهمین جشنواره روز ملی یوزپلنگ ایرانی در پارک ملت تهران و طی روزهای پنج شنبه و جمعه 5 و 6 شهریورماه 1394 برگزار خواهد شد.
اجرای بازی های آموزشی، نمایش محیطی، چیت بال، رادیو یوز، یوزهای نوجوان، نقاشی متری کودکان، عروسک سازی گربه سانان، شبیه سازی کار دوربین های تله ای، درخت مشکل یوز، اینفوگرافیک پلنگ و یوزپلنگ و … از جمله فعالیت های جشنواره نهم خواهد بود. در این جشنواره هم چنین سازمان های مردم نهاد و موسسات فعال در حوزه محیط زیست حضور خواهند داشت.

تاریخچه روز ملی یوزپلنگ ایرانی:
در نهم شهريور سال 1373 يک يوز ماده که به همراه سه توله اش براي خوردن آب به نزديكي شهر بافق آمده بودند مورد حمله چند فرد غيربومی با چوب و سنگ قرار گرفتند. در اين ماجرا دو توله يوز کشته شدند، ماده يوز زخمي فرار کرد و تنها يک توله توسط محيط بانان نجات يافت که با نام ماريتا تا سال 1382 در پارک پرديسان تهران زندگی می کرد.
نهم شهریور، روز ملی یوزپلنگ ایرانی، یادآور سابقه درخشان، همت بلند و مسئولیت سنگین ما ایرانیان است.
نهم شهریور به یادمان می آورد که ایران تنها کشور قاره کهن است که توانسته نسل یوزپلنگ آسیایی را زنده نگه دارد. نهم شهریور یادآور عهدیست که برای حفاظت از آخرین بازمانده های این گونه ارزشمند با یکدیگر بستیم. نهم شهریور به ما یادآوری می کند که برای حفظ این میراث طبیعی چه مسئولیت سنگینی در قبال خالق هستی و در قبال جهانیان داریم. نهم شهریور وعده ما برای دست به دست هم دادن، هم قسم شدن و یکی شدن برای حفاظت از نسل یوزپلنگ است.

Related posts

شرکت انجمن در دومین همایش روز ملی یوزپلنگ ایرانی در جاجرم

روز ملی یوزپلنگ ایرانی گرامی باد

عصرانه های یوزپلنگی همزمان با روز ملی یوز