پایان پایش سالانه «پناهگاه حیات‌وحش میاندشت»

کفتار راه راه

دوربین‌های تله‌ای که از شهریور ماه در پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم استان خراسان شمالی نصب شده بودند پس از 4 ماه فعالیت جمع آوری شدند. این دوربین ها که با همکاری اداره کل محیط زیست خراسان شمالی و محیط بانان این پناهگاه نصب شده بودند، همانند گذشته تنوع زیستی بالای منطقه را تایید می کنند. این امر مرهون حفاظت و گشت زنی مداوم محیط بانان در این پناهگاه است.
متاسفانه در این دوره تصویری از یوزپلنگ ثبت نشد ولی به جهت اطمینان بیشتر تعدادی دوربین تله ای در نقاط مهم پارک ملی ضامن آهو که در میانه پناهگاه قرار گرفته، نصب شد تا در صورت ورود یوزپلنگ به منطقه و پارک ملی تصویرش ثبت شود. انتقال دوربین به پارک ملی و مرکز پناهگاه به دلیل حضور دام اهلی در خارج مرزهای پارک ملی ضامن آهو از ابتدای زمستان انجام گرفته است.
ازآنجایی که در چندماه گذشته تصاویر امید بخشی از زادآوری یوزپلنگ ها در ذخیره گاه زیست کره توران ثبت شده و گزارش هایی از مشاهده یوزپلنگ در کریدور ارتباطی توران به میاندشت وجود داشته، همچنان امید به ثبت این گونه در میاندشت وجود دارد.
تمام این امیدها برای به واقعیت پیوستن نیاز به اقدامات جدی حفاظتی جهت بهبود وضعیت زیستگاه ها برای ورود و حفظ یوزپلنگ ها دارد. اقداماتی همچون حذف سگ های ولگرد و دو رگه از داخل مناطق حفاظت شده، بهبود تجهیزات محیط بانان مانند موتورسیکلت برای گشت زنی آسان تر، قطع دسترسی حیوانات اهلی از آبشخورهای حیات وحش و… باید در اولویت قرارگیرند . تمامی این موارد و اقدامات حفاظتی دیگر با همت ادارات کل، موسسات مردم نهاد و عموم مردم ممکن و قابل دست یابی است.
تمامی تصاویر این پست در دوربین گذاری های سال جاری به ثبت رسیده‌اند. امیدواریم همچون ما از دیدن آن‌ها لذت ببرید.

Related posts

«خورشید» همچنان بزرگترین امید توران

تمام آنچه از مرگ پسر خورشید می‌دانیم

انتشار گزارش پایانی «پایش وضعیت یوزپلنگ آسیایی در زیستگاه های شمالی- 1401»