کاروان نمایش «یوزپلنگ ایرانی» به مهریز رسید

کاروان نمایش «دردسرهای یوزپلنگی» در ادامه اجراهای خود در روستاها و شهرهای حاشیه زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی، اولین برنامه سال 90 خود را در شهر مهریز اجرا کرد. شهر مهریز، در نزدیکی منطقه حفاظت شده کالمند – بهادران قرار دارد. این منطقه به دلیل فاصله کم با منطقه حفاظت شده کوه بافق و دیگر زیستگاه‌های یوزپلنگ در استان یزد، یکی از مناطق بسیار مهم زیست این حیوان در استان است. این منطقه تنوع زیستی قابل توجهی دارد و حیواناتی مانند یوزپلنگ، پلنگ، پازن، گوسفند وحشی، آهو، گور ایرانی وکاراکال در آن زیست می‌کنند.

به دلیل اهمیت این زیستگاه، انجمن یوزپلنگ ایرانی از پایان سال 88، طرحی آموزشی با عنوان آموزش جوامع محلی به منظور حفاظت از تنوع‌زيستی در منطقه حفاظت شده کالمند – بهادران (با تاکيد بر يوزپلنگ و پلنگ) را در شهرستان مهریز آغاز نمود. این طرح در اردیبهشت سال جاری به پایان رسید.

اداره محیط زیست شهرستان مهریز، در تاریخ 19 خرداد 90، به مناسبت هفته بزرگداشت محیط‌زیست، همایشی را در سالن شهید کشاورزی در شهر مهریز برگزار نمود. در این همایش مشاور فرهنگی سازمان حفاظت محیط زیست، مديريت اداره کل محیط زیست استان یزد، معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان یزد، مسئولین و مقامات شهرستان مهریز، فرماندار، فرمانده نیروی انتظامی، به همراه تعدادی از اهالی منطقه و شکارچیان و دامداران حضور داشتند. انجمن یوزپلنگ ایرانی، در این همایش علاوه بر اجرای نمایش «دردسرهای یوزپلنگی»، گزارشی از فعالیت‌های آموزشی خود از سال 81 تاکنون، در مناطق مختلف این استان، مانند شهر بافق و روستاهای اطراف منطقه حفاظت شده کوه بافق، روستاهای اطراف پناهگاه حيات وحش دره انجیر و غیره نیز ارائه نمود که با استقبال اداره کل محيط زيست يزد روبرو شد. در پايان اين برنامه از محيط بانان اين منطقه توسط اداره کل حفاظت محيط زيست يزد تقدير به عمل آمد. نظر به اهميت استان يزد برای حفظ يوزپلنگ در ايران، انجمن یوزپلنگ ایرانی درنظر دارد برنامه های آموزشی خود را در ساير مناطق اين استان ادامه دهد.

 

 

 

Related posts

کتاب درس‌آموخته‌های انجمن یوزپلنگ ایرانی منتشر شد

تغییر روش، بخشی از حفاظت است

فراخوان دوره تخصصی «آشنایی با رویکرد مشارکتی و ابزارهای آن»