يک گونه به پرندگان ايران اضافه شد

عصر 17 خردادماه هنگام که تيم کارشناسي اداره کل حفاظت محيط زيست هرمزگان به همراه باقر نظامي از کارشناسان انجمن يوزپلنگ ايراني جهت بررسي سالانه  زادآوري پرستوهاي دريايي پناهگاه حيات وحش شيدور در جزيره حضور داشتند موفق به شناسايي يک گونه جديد از پرستوهاي دريايي شدند. Brown Noddy با نام علمي Anous stolidusکه نام آن پرستوي دريايي قهوه‌اي نامگذاري شده است از خانواده پرستوهاي دريايي است. اين مورد اولين مشاهده گونه مذکور در ايران است که بصورت ثبت شده و مستند درآمده است. بدين ترتيب تعداد پرندگان ايران به 524 گونه افزايش يافت. مشاهدات تاييد نشده اي نيز در سال 85 توسط اين کارشناسان بوده است که پس از پنج سال با ثبت تصاوير زيبا آن را به پرندگان ايران اضافه کرده است.

اين پرنده دريا زي از گونه هاي مناطق حاره است که پراکنش آن در اقيانوس آرام، اطلس، هند و درياي سرخ گزارش شده است. گزارش هايي از رويت اين پرنده نيز بصورت اتفاقي و سرگردان در کشورهاي يمن و امارات متحده عربي وجود دارد.

جزيره شيدور جايي که اين گونه در آن رصد شده در خليج فارس، استان هرمزگان و در فاصله 1500 متري شرق جزيره لاوان واقع شده است. اين جزيره 90 هکتاري به عنوان يکي از مناطق مهم پرنده نگري است که در فهرست تالاب هاي بين المللي نيز  به ثبت رسيده و با عنوان پناهگاه حيات وحش تحت حفاظت سازمان حفاظت محيط زيست مي‌باشد. سالانه بيش از 50 هزار جفت پرستوي دريايي در آن جوجه آوري دارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عکس ها از باقر نظامی

Related posts

تخريب زيستگاه يوزپلنگ، همزمان با پيام تيم ملی فوتبال کشورمان برای حفاظت از يوزپلنگ

اهدای نشان خرس قهوه‌ای به عضو نوجوان انجمن یوزپلنگ ایرانی

10 دلیل مبنی بر اهمیت پارک ملی کویر