امیدواری برای همکاری‌های منطقه‌ای در همایش گربه‌سانان قفقاز

با برگزاری همایش بین‌المللی گربه‌سانان قفقاز در شهر باکو، امیدواری برای همکاری‌های منطقه‌ای بیشتر بین ایران و پنج کشور دیگر حوزه قفقاز شکل گرفت.

همایش گربه‌سانان قفقاز به میزبانی بنیاد International Dialogue for Environmental Action (به صورت اختصار IDEA) در روزهای 17-18 اردیبهشت‌ماه، با حضور طیف وسیعی از موسسات فعال در زمینه حفاظت از حیات وحش و پژوهشگران شناخته‌شده گربه‌سانان در سطح جهانی و منطقه‌ای برگزار شد. از ایران نیز نمایندگانی از «دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور» به همراه سه پژوهشگر از «انجمن یوزپلنگ ایرانی» و «انجمن متخصصین پستانداران ایران» به این همایش دعوت شده‌بودند.
بنیاد IDEA یکی از نهادهای فعال در عرصه اجرای برنامه‌های آموزشی زیست‌محیطی و آگاهی‌رسانی پیرامون تنوع زیستی جمهوری آذربایجان است که زیر نظر تعدادی از اعضای خانواده رئیس جمهور این کشور فعالیت می‌کند. تمرکز این همایش یک‌روزه بر آشنایی با فعالیت‌های کشور جمهوری آذربایجان پیرامون حفاظت از پلنگ ایرانی بود. بیش از نیم قرن است که پلنگ ایرانی در محدوده قفقاز (شامل کشورهای آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، قفقاز روسیه، و مناطقی از شمال شرقی ترکیه و شمال غربی ایران) در آستانه انقراض قرار دارد. شکار بی‌رویه پلنگ و طعمه‌های آن در این محدوده، به همراه تخریب زیستگاه و سال‌ها بی‌ثباتی سیاسی و امنیتی پس از فروپاشی شوروی موجب شده‌است که بیشتر جمعیت‌های پلنگ در قفقاز به ورطه نابودی کشیده ‌شوند. امروز انقراض پلنگ ایرانی در قفقاز بزرگ (روسیه و گرجستان) قطعی به نظر می‌رسد و گزارش‌های مستند حضور پلنگ در سایر کشورهای این منطقه به جز ایران بسیار نادر بوده‌است. از همین روست که به نظر می‌رسد جمعیت‌های پلنگ در شمال غرب ایران نقش کلیدی در بازیابی جمعیت‌های این گوشتخوار در خطر در جمهوری آذربایجان و ارمنستان دارد. با این وجود، تاکنون تلاش‌های اندکی برای اجرای یک برنامه حفاظتی مشترک بین ایران و سایر کشورهای حوزه قفقاز وجود داشته‌است.

حضور نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست کشور و پژوهشگران ایرانی در این همایش و رایزنی پیرامون همکاری‌های بیشتر با هدف حفاظت از پلنگ و سایر گوشتخواران در این محدوده، از نتایج امیدبخش این همایش بود. هم‌چنین در حاشیه این مراسم، امکان گفت‌وگو و تبادل نظر با مدیران گروه متخصصان گربه‌سانان IUCN و سایر پژوهشگران و موسسات فعال در زمینه حفاظت از گربه‌سانان برقرار شد.

 

Related posts

حضور انجمن یوزپلنگ ایرانی در نخستین همایش بین‌المللی یوزپلنگ در کشور اتیوپی

شرکت کارشناسان انجمن در کنفرانس سالانه اتحادیه مدیریت حیات وحش آفریقا جنوبی

برگزاری نشست «ارزیابی وضعیت جهانی و تدوین برنامه حفاظت برای گربه پالاس» در سوئد